zaterdag, januari 28, 2006

I Want Change - Foto reeks

I Want Change
Via de website van Flickr kun je online je eigen foto album bijhouden, maar je kunt ook met een groep andere mensen een gezamelijk album bijhouden. Een leuk voorbeeld is de groep "I Want Change" (Ik wil verandering). De initiatiefnemers moedigen je aan foto's in te sturen waarmee je vertelt wat je graag wilt dat er verandert in de wereld.

De meeste inzendingen tot nu toe gaan over onderwerpen als vrede-op-aarde, meer-naar-elkaar-omkijken, etc. Daarmee is deze foto groep een interessante manier om je uit te spreken over je wensen voor een betere wereld én om te zien dat er meer mensen zijn die hiermee bezig zijn. Sommige foto's geven alle mensen een directe, persoonlijke opdracht mee. Anderen zijn meer een boodschap aan politici. De ene is abstract, de ander juist heel concreet.

Actief veranderen
Ik vraag me af of deze foto's aanzetten tot daadwerkelijke verandering. Als je iemand ziet met een groot papier met het opschrift "Geen geweld meer!", denk je dan "Ja, inderdaad, laat meneer Bush zijn leger thuishouden!"? Of pas je het toe op jezelf en denk je "De volgende keer dat ik in het verkeer wordt lastig gevallig probeer ik mijn hoofd koel te houden"? Voor mij geldt in eerste instantie de Bush-variant...

Wat ik bedoel is dat we het roepen om verandering inmiddels vrij goed in de vingers hebben. We zouden eigenlijk een stapje verder moeten gaan. Niet (alleen) "I Want Change!" maar ook "I Want To Change This!".

Stuur je foto
Als deze foto's voor jou werken en je aanzetten tot actief veranderen, dan ben ik benieuwd naar jouw foto. En als je denkt dat er andere foto's voor nodig zijn om mensen in beweging te krijgen, dan zie ik graag welke foto's dat dan zijn!

Bezoek hier de website van "I Want Change".

* * *

Update: Laat ik nou net vandaag dit citaat in de schoot geworpen krijgen:
“Be the change you want to see in the world.” (Gandhi)